Thursday, December 30, 2021

Uppsats om brott och straff

Uppsats om brott och straff



För, om två brott skulle straffas lika, vem är på olika uppsats om brott och straff av skalan skulle det inte finnas något som avskräcker män från att begå de större brotten, eftersom det behandlas med större fördel. Sida 35 - Av avdelningen för brott. Jan 08, Baci Bacigalupi betygsatte det gillade det · recension av en annan utgåva. Den här boken finns ännu inte med på Listopia. En slutsats jag kan hålla med om. Med stor enkelhet, på ett sätt som liknar Rousseau i le Contrat Social The Social ContractBeccaria tar sig an samhällets grund tidigt och presenterar w Dei delitti e delle pene On Crimes and Punishmentsuppsats om brott och straff, en avhandling skriven av Cesare Beccaria och publicerad i är verkligen ett monumentalt verk.





Konto alternativ



Glöm hela natten och hitta lite skrivinspiration med våra kostnadsfria essäprover om vilket ämne som helst. Det är dags för dig att spika dina betyg! Det finns olika sätt att kategorisera brott: brottsliga och civila brott, grova och ringa brott, eller våldsbrott och ickevåldsbrott. Men de grundläggande typerna av brott som finns är grova brott, förseelser och överträdelser. Brott är allvarliga brott som mord, uppsats om brott och straff, rån med våld, förräderi och de flesta sexualbrott. Brott utsätts ofta för allvarliga straff som kan inkludera fängelse i många år och höga böter Montaldo, förseelser anses vara mindre allvarliga brott än grova brott.


Montaldo konstaterar att förseelser ofta bestraffas med fängelse på mindre än ett år. Överträdelser är småbrott som innebär att förövare skiljer sig med små böter utan att nödvändigtvis inställa sig i domstol. De flesta trafikförseelser som underlåtenhet att iaktta hastighetsgränser och parkering på fel ställen klassas som ringa brott. Brott och motsvarande straff anges i strafflagen i de flesta jurisdiktioner. För att man ska befinnas skyldig till ett brott beaktas många faktorer, av vilka några inkluderar handlingen som begåtts eller underlåtits, mental förmåga och omfattningen av skadan som orsakats. Montaldo slår fast att alla som är inblandade i att begå ett brott, huvudförövaren och medbrottslingarna, är åtalade.


Den allmänna utgångspunkten för brott och straff är det uppsats om brott och straff bör väga tyngre än fördelarna med brottslighet för att göra brottslighet oönskad. I lag baseras straff på lägsta och högsta villkor Montaldo, Need A Unique Essay on "Types of Crimes and Punishments"? Det finns två huvudtyper av straff, nämligen fängelse fängelse och böter. Fängelse innebär att hållas i fängelse medan böter är en summa pengar som betalas för ett begått brott, uppsats om brott och straff. En lagöverträdare som befinns skyldig kan dömas till antingen straff eller en kombination av båda.


Montaldo observerar att brott kan klassificeras efter grader för att fastställa straffens stränghet, uppsats om brott och straff. Till exempel är första gradens mord ofta uppsats om brott och straff genom dödsfall eller livstids fängelse utan möjlighet till villkorlig frigivning. Andra former av straff är rehabilitering främst för psykotiska lagöverträdare och samhällstjänst för mindre brott. Etisk förklaring till förhållandet mellan brott och straff i USA. S U. S har flera stater där var och en har sin egen struktur för brott och straff, uppsats om brott och straff. Men U. S upplever generellt olika former av brott jämfört med andra delar av världen på grund av dess dynamiska demografi som raser.


Till exempel är våldsbrott och grova mord vanliga. Deras straffåtgärder är strikta och exakta med miljoner som hålls i fängelse. Etik, brott och straff är nära besläktade. Etiken definierar vad som är rätt och fel i ett samhälle. Det är ett standardmått som drar en gräns mellan vad som är bra eller dåligt. I de flesta fall uppgår oetiskt beteende till brott. Till exempel är att stjäla moraliskt och kriminellt fel. Enligt Cohen är brott ett brott mot moralisk ordning och straff är ett sätt att återställa etiska standarder i ett samhälle.


Att fängsla en förövare som befunnits skyldig till rån skyddar samhället från gärningsmannen och lär andra potentiella förövare att rån är fel. Straffsystemet syftar till att ge ett offer lättnad i enlighet med principen om rättvisa. Till exempel sägs utdömandet av skadestånd i civilmål återställa offret till sin ursprungliga position innan brott begicks mot dem. Den ultimata oförmågan för brott är dödsstraff. I U. S, dödsdomar har tidigare verkställts på flera sätt såsom dödliga injektioner. Vidare sägs fängelseförhållandena vara dystra på grund av trängsel.


Sådana extrema straff fortsätter att utmanas på etisk grund. I själva verket hävdar Cohen att stater bör säkerställa att värdet av mänskligt liv för alla individer upprätthålls. Varför inte göra ett unikt papper åt dig? Använd kod: ANPASSAD Hoppa till innehåll Glöm hela natten och hitta lite skrivinspiration med våra kostnadsfria uppsatsprover om vilket ämne som helst. Söka efter:. Beställ nu. Gör min uppsats Använd kod: CUSTOM20 Koden kopierad! Använd den i kassan.





argumenterande essäer



Hans essä nämnde de barbariska och godtyckliga sätt som det straffrättsliga systemet fungerade på. Domarna var mycket hårda, tortyr var vanligt, det förekom mycket korruption, det förekom hemliga anklagelser och hemliga rättegångar, och det fanns mycket godtycke i sättet att utdöma straff. Det fanns inget som hette likhet inför lagen. Och mäktiga människor med hög status behandlades mycket annorlunda än människor som var fattiga och som inte hade mycket status. Enligt Beccaria är det bara lagen som kan föreskriva straff. Det är upp till lagstiftaren att definiera brott och att föreskriva vilket straff som ska utdömas. Det är inte upp till en domare eller en domare att döma ut ett straff om lagstiftaren inte har föreskrivit det.


Och det är inte heller upp till en domare att ändra vad lagen säger om hur ett brott ska bestraffas. Domaren ska göra precis som lagen säger. Dessutom sa Beccaria att lagen gäller lika för alla människor. Och så borde straffet vara detsamma för alla människor, oavsett deras makt och status. Beccaria trodde också på makten att offentliggöra lagen och brottsbekämpningen. Mer specifikt borde lagar publiceras så att folk faktiskt vet om dem, och rättegångar borde också vara offentliga. Först då kan åskådare bedöma om rättegången är rättvis. När det gäller stränga straff sa Beccaria att om stränga straff inte förhindrar brott, bör de inte användas. Istället bör straffen stå i proportion till den skada som brottet har orsakat.


Enligt Beccaria är syftet med straff inte att orsaka smärta för gärningsmannen, utan att hindra dem från att göra det igen och att förhindra andra människor från att begå brott. För att kunna göra det ansåg Beccaria att straffet borde vara säkert och snabbt. Han trodde att om lagöverträdare var säkra på att de skulle straffas och om straff skulle komma så snabbt som möjligt efter brottet, att detta skulle ha störst chans att förhindra brott. Som en annan kontroversiell fråga argumenterade Beccaria mot dödsstraffet. Enligt hans uppfattning har staten inte rätt att betala tillbaka våld med mer våld. Och utöver det ansåg Beccaria att dödsstraffet var värdelöst.


Ett citat som jag älskade var, "lagarna är större än för dem som de kränks av, risken att tortera en oskyldig person är större. När jag lärde mig om dödsstraff i USA, avskaffade de det runt om i landet på grund av mycket påtryckningar från sociala rättvisa grupper. Ett fåtal stater har fortfarande dödsstraff. Under slutet av s, Vissa människor tycker att det är underhållande när någon hängdes offentligt. De drack offentligt medan de såg på avrättningen. Nu finns inte dessa i boken. Sammantaget en bra introduktion till brott och straff. Deus Vult --Gottfried flagga 3 likes · Gilla · se recension. 31 okt, Joshua betygsatte att det verkligen gillade det Hyllor: klassiker.


Jag läste versionen med kommentarer från Voltaire. En utmärkt avhandling som utgör grunden för den klassiska skolan för kriminologi. Detta verk, bland andra klassiska böcker och avhandlingar, hade ett enormt inflytande på utvecklingen av det amerikanska straffrättssystemet. flagga 2 gillar · Gilla · se recension. Aug 29, Ed betygsatte det att det var fantastiskt · recension av en annan upplaga Shelves: torture. Det gångjärn på vilket den framgångsrika rörelsen för att förbjuda statssponsrad tortyr som en regelbunden och laglig del av straffrättsliga förfaranden och i slutändan för att göra det till ett brott mot mänskligheten som endast de mest barbariska, parialiknande regeringarna skulle använda.


Beccaria var socialt klumpig - han var ett fullständigt misslyckande i de lärda salongerna i Paris där Voltaire sponsrade honom - och skrev väldigt lite förutom denna lilla bok. Men det tog världen med storm, översatt av dagens ledande intellektuella. Det gångjärn på vilket den framgångsrika rörelsen för att förbjuda statssponsrad tortyr som en regelbunden och laglig del av straffrättsliga förfaranden och i slutändan för att göra det till ett brott mot mänskligheten som bara de mest barbariska, parialiknande regeringar skulle anställa. Men det tog världen med storm, översatt av dagens ledande intellektuella och antagits som politik av stater i hela Europa. Nästan varje historia och juridisk analys av tortyr citerar "On Crime and Punishments" som det primära dokumentet i väst om avskaffandet av tortyr.


22 jul, Mathias betygsatte den att den var fantastisk · recension av en annan utgåva Rekommenderar den för: Juridikstudenter, Libertarianer, Humanitärer. Hyllor: naturrätt , , humanism , upplysning , klassiker , politisk lag , lag , straffrätt , italienska. Som uppsats om brott och straff av Cesare Beccaria Bör ett brott bestraffas enligt dess resultat eller avsikter? Den hundraåriga frågan kommer äntligen att besvaras i denna recension, så ha ut med mig! Området brott och straff är mycket viktigt för libertarianer. Lyckligtvis kom jag över den här uppsatsen av ren tur, jag ville lyssna Som uppsats om brott och straff av Cesare Beccaria Bör ett brott bestraffas enligt dess resultat eller avsikter?


Lyckligtvis kom jag över den här uppsatsen av ren tur, jag ville lyssna på lite Voltaire på LibriVox och det händer att den här uppsatsen var listad under hans namn, eftersom han skrev en kommentar till en översättning. Även om det är sant att boken var mycket inflytelserik och många idéer omsattes i praktiken, återstår det fortfarande några reformer att göra. Han är emot maximen att lagens anda ska beaktas snarare än lagens exakta ordalydelse. Han hävdar att att anta detta skulle vara att ge bort till en ström av åsikter och det skulle leda till att samma lag implementerades annorlunda. Och jag skulle tillägga, det skulle öppna dörren för politiskt motiverade domar. Vi är inte ensamma om denna åsikt, den store individuella anarkisten och avskaffaren Spooner var häftigt på denna sida när han undersökte om det fanns konstitutionella lagar i USA som förutsåg slaveri, det finns inga.


Detta hände under det sista decenniet av första delen av 00-talet då politikerna vägrade att införa en populär upprop som ville ha hårdare straff för icke-schweiziska brottslingar, så de startade en annan populär upprop där de lade in sina krav direkt i konstitutionen. Men frågan kvarstår, om det är straffrätt eller grundlag, eller någon annan gren av lagen, varför lagens anda ska beaktas? Var folket som formulerade det för dumt för att korrekt sätta ord på vad som skulle gälla? Jag tvivlar knappt. Och om så är fallet, skulle lösningen inte vara att hålla sig till sprit, alltid en dålig idé, utan att rätta till de felaktiga lagarna. Men intresseorganisationer får det att framstå som mer än så för att uppnå mer politisk makt för domarna. Beccaria behandlade frågan om hur mycket man ska straffa ett brott.


För detta utvecklade han en intressant skala av brott, som indikerade hur mycket en viss klass av brott skadade samhället, där det första var de värsta brotten: 1: De som omedelbart tenderar till en upplösning av samhället Högförräderi 2. Brott som är destruktiva för individers säkerhet. Trygghet är anledningen till att människor skapar och kommer in i samhälle B. är här influerad av Hobbes, därför bör högsta straff tillämpas. Exempel som ges är mord och rån. Våldtäkt skulle uppenbarligen också tillhöra denna kategori. N Den sista är den klass av brott som gör minsta möjliga orättvisa mot en privat medlem i detta samhälle.


Brott som stör det allmänna lugnet. Tumulter och upplopp på gatorna. Straffet bör vara ju högre ju lägre siffra på den skala som brottet hör till. För om två brott skulle straffas lika, som ligger på olika delar av skalan, skulle det inte finnas något som avskräcker män från att begå de större brotten, eftersom det behandlas med större fördel. Här ser vi den första avvikelsen från libertarianska principer. En libertarian skulle ha varit mer intresserad av en skala som visar hur klasser av brott skadar individen snarare än samhället. Även om fjällen i det här fallet skulle komma ut nästan identiskt.


Högförräderi skulle fortfarande vara på topp, eftersom det fortfarande hotar individens frihet, om än bara indirekt. Den andra punkten som jag håller helt med Beccaria och som är en som jag tycker är av yttersta vikt, är att de felar som tror att brottens storhet beror på brottslingens avsikt. Författaren hävdar att det skulle vara nödvändigt att utforma en särskild kod för varje individ och en strafflag för varje brott. Allt som en domare kan göra då är välgrundade gissningar och detta kan lätt ge hand åt korruption och allvarliga orättvisor. Beccaria informerar oss om att graden av synd är beroende av hjärtats ondska, som är ogenomtränglig för finita varelser. Beccaria var medveten om denna viktiga insikt i österrikisk ekonomi.


Men hjärtat är genomträngligt av Gud, som straffar eller förlåter våra synder. Apoteos är aldrig en bra idé att införliva i lag. Censorer eller godtyckliga domare bör inte vara nödvändiga. Han säger att osäkerheten kring brott har offrat fler människor för hemligt tyranni än någonsin har lidit av offentlig eller högtidlig grymhet. Detta är superviktigt idag med den mängd lagar som ofta är långa som lagstiftningen lägger ut. Det finns flera böcker som behandlar detta problem, en som just rekommenderades till mig är Harvey A. Enligt Beccaria är syftet med straffet att avskräcka brottslingen från att fortsätta göra brottet och avskräcka andra från att göra det.


Straffet bör väljas så att det gör det starkaste och mest bestående intrycket på potentiella brottslingar samtidigt som man plågar den straffades kropp minsta möjliga. Det är uppenbart att det finns en konflikt om försoning mellan dessa två punkter. Och det verkar vara i en potentiell konflikt med hans skalor av brott, där brott bestraffas enligt vilken klass de tillhör. Hur ska detta förenas? Beccaria erbjuder ingen direkt hjälp. Som libertarian är för mig kriteriet att ett straff ska stå i proportion till brottet det absolut viktigaste och enda som bör användas.


Men proportionalitet borde verkligen vara nyckeln här, och medan Beccaria nämner det, försummar han det vid andra tillfällen. När det gäller vem som skulle få vittna, hade Beccaria några moderna, humanistiska åsikter: Kvinnor Han avvisar argumentet att kvinnor är svaga. falska vittnesmål. Vittnets trovärdighet bör endast avgöras på förhållandet till den potentiella brottslingen, oavsett om det förhållandet var baserat på hat eller vänskap. Ett vittne är inte tillräckligt bra. Och, mycket intressant: ett vittnes trovärdighet minskar när brottets grymhet ökar. Det finns två typer av bevis: Perfekt och ofullkomlig, mestadels vad vi idag skulle kalla omständigheter.


Perfekta bevis utesluter möjligheten till oskuld, endast ett behövs därför. Han formulerar en annan mycket viktig maxim: Alla rättegångar ska vara offentliga. Han säger att hemliga anklagelser är dåliga. Han är emot dödsstraff. Han kallar till och med urskillningslöst dödsstraff för mord, vilket är uppenbart fel och stötande. Det är bara mord i fallet att den tilltalade var oskyldig eller den tilltalade gjorde ett brott som var mindre än mord i. Beccharia kallar dödsstraffet barbariskt och hävdar att det förvränger medborgarnas sinnen, vilket är ett bra argument imo.


En lösning är att ge ut belöningar, till någon för något. Jag har helt glömt bort vad det handlade om. Men för detta skulle utbildningssystemet behöva privatiseras. Sammantaget tyckte jag att den här delen av boken var den svagaste. Vad jag tycker är väldigt fel, och faktiskt farligt, är hans uppfattning att rätten till straff tillhör samhället snarare än individen. Av detta drar han slutsatsen att prinsen inte har rätt att benåda någon. En slutsats jag kan hålla med om. Men han säger också att de kränkta inte har rätt att förhindra straffet och jag kan inte hålla med om detta. Om det samtycket saknas har ingen rätt att rättsligt gå efter den misstänkte.


Detta är allt jag har att säga om denna fantastiska bok, men den kom med en kommentar av Voltaire, som jag också vill nämna. Mamman dömdes till döden och Voltaire kritiserade detta. Detta var verkligen en hård och hjärtskärande dom, men med dödsstraffet på plats, hur kunde domen ha varit annorlunda? Så jag undrar om Voltaire verkligen har förstått boken. Längre fram citerar Voltaire Guds stad av Saint Augustine. Voltaire säger att kungar alltid bör underteckna dödsdomar innan ett dödsstraff verkställs. Stöld, våld, mord, otacksamhet mot överseende föräldrar, mened för att skada, inte hjälpa, en oskyldig person, och konspiration mot vårt hemland, är positiva brott, överallt mer eller mindre hårt, och alltid rättvist straffade.


Till exempel ; man fattar att fienden kan få underrättelser från invånarna i en stad; du stänger genast portarna och förbjuder någon att passera vallarna på grund av dödsstraff. flagga 1 gilla · Gilla · se recension. Visa 1 kommentar. 18 maj bedömde Robert Smith att den verkligen gillade den · recension av en annan utgåva. Han trodde också på utilitarism, tron ​​att regeringen bara borde lagstifta på sätt som ger det största goda för dess folk. Marsilio Publishers Jun 04, Moncef betygsatte det att det var fantastiskt · recension av en annan upplaga. Det är smärtsamt att veta att vi har vetat detta i ett par århundraden, och ändå tänker folk fortfarande som de gör om brott och straff.


maj 06, Basel betygsatte att den gillade den · recension av en annan utgåva Hyllor: italienska. Dei delitti e delle pene On Crimes and Punishments , en avhandling skriven av Cesare Beccaria och publicerad i är verkligen ett monumentalt verk. Det är ett av grundverken inom områden som pensologi och kriminologi och är fram till idag inflytelserik. Vad Beccaria avsåg var en reform av hela det kriminella systemet som fanns på hans tid. Med stor enkelhet, på ett sätt som liknar Rousseau i le Contrat Social The Social Contract , tar Beccaria sig an samhällets grund tidigt och presenterar w Dei delitti e delle pene On Crimes and Punishments , en avhandling skriven av Cesare Beccaria och publicerad i är verkligen en monumentalt verk.


Med stor enkelhet, på ett sätt som liknar Rousseau i le Contrat Social The Social Contract , tar Beccaria sig an samhällets grund tidigt och presenterar vad som behövs för att bevara det. Han presenterar alla möjliga brott som kan leda till förintelse eller störning av nationen och analyserar vilka lämpliga straff som behövs för sådana brott. Därvid är ett bra och rättvist straffsystem avgörande för bevarandet av nationen. Straff är inte, och får inte, vara en normalitet. Nödvändigheten som drev människor att enas och bilda ett samhälle kommer i slutändan att ha en enorm makt över individer. Ändå bör och får denna makt inte vara tyrannisk i sina handlingar. Straff, vad det än må vara, ska aldrig ses som en normal eller lätt handling.


Som sagt, en annan banbrytande sida av avhandlingen är det tydliga och brinnande motstånd som Beccaria presenterade mot användningen av tortyr och användningen av dödsstraffet. Till exempel omvandlade Beccaria konceptet med dödsstraff till statligt sponsrat mord. Staten skiljer sig inte från en lönnmördare som anställts av folket. Ett sådant argument användes och används fortfarande av många abolitionister runt om i världen. Det som är bra med det här verket är att även om det har en stor omfattning är det faktiskt inte så komplicerat att läsa. Beccaria var en skarp författare. Han ville att enkelhet skulle vara djupgående och att sådan enkelhet skulle vara tillgänglig för alla. Men i slutändan, så mycket som jag njöt av Dei delitti e delle pene, tror jag att de som är mer intresserade av kriminologi, penologi och politisk filosofi skulle uppskatta det mer.


Även om jag rekommenderar den till alla eftersom den, även om den skrevs för hundratals år sedan, känns väldigt fräsch och tidlös! Om inte, så är åtminstone kapitlen om tortyr och dödsstraff minimum. flagga Gilla · se recension. 31 okt, Erik Champenois betygsatte att den gillade den · recension av en annan utgåva. Publicerad i , Beccarias "On Crimes and Punishments" var en inflytelserik avhandling från den italienska upplysningen, inflytelserik i England, Frankrike och bland USA:s grundande fäder. Faktum är att i Donald S. Lutz granskning av den politiska litteraturen av , han finner att Beccaria var den sjätte mest citerade tänkaren, citerad oftast i s, och oftast av anti-federalister.


Beccaria argumenterade starkt mot överdrivna straff - inklusive mot dödsstraff Publicerad i , Beccarias "On Crimes and Punishments" var en inflytelserik avhandling från den italienska upplysningen, inflytelserik i England, Frankrike och bland USA:s grundande fäder. Beccaria argumenterade starkt mot överdrivna straff - inklusive mot dödsstraff - och hävdade att straffen borde vara så offentliga, aktuella och milda som möjligt, proportionella mot brottet och bestämmas av lagen. Alla straff som inte uppfyller dessa krav utgör våldshandlingar mot individen och är ett brott mot naturlagar.


Beccarias mål var att systematisera straffrätten, göra den faktiskt rättvis och undvika de godtyckliga, omänskliga och överdrivna straffen inklusive tortyr som var vanliga i Europa på hans tid. Efter att ha läst Montesquieu tidigare i år var det intressant att se hur mycket Beccaria förlitade sig på eller svarade på argument från Montesquieu. Beccaria var också influerad av Rousseau och andra tänkare på sin tid. Hans avhandling är i allmänhet lätt att läsa, mest på grund av dess korthet, men inte särskilt engagerande läsning. Ändå är dess betydelse i straffrättsliga reformer inklusive i USA historiskt viktig så jag är glad att jag läste boken.


Jag ser fram emot att lära mig mer om Beccarias inflytande i den amerikanska grundandet genom att läsa John Besslers "The Birth of American Law: An Italian Philosopher and the American Revolution. 26 maj, Mia Huynh betygsatte att det gillade det · recension av en annan utgåva Hyllor: Enligt Beccaria bör straffen vara: proportionell mot brottet vad gäller både svårighetsgrad och konsekvenser, objektiva enligt lag , milda som möjligt, samt offentliga och direkta. Vidare bör tortyr och dödsstraff avskaffas. Genom "Varje straff som inte härrör från absolut nödvändighet är tyranniskt. Genom att uppnå vart och ett av ovanstående skulle straffen vara humana och fortsätta att skydda samhällets säkerhet utan att hota alla. Sammantaget var texten en mycket intressant läsning för att förstå grunderna för modern straffrätt.


Trots det faktum att texten skapades för århundraden sedan, är effekterna av idéerna från Beccaria införlivade i flera länder och påverkade flera grundläggande människor i bildandet av USA. Genom att förstå Beccarias perspektiv framhävs de väsentliga tankarna om straffrätt och rättvisa i modern tid och ger god tankeställare när man jämför med tidens samtida trosuppfattningar. 25 maj, Bryan Mcquirk betygsatte att den verkligen gillade den · recension av en annan utgåva Hyllor: historia , filosofi , juridik , klassiker , kriminalitet , politik , aktuella frågor. En klassisk låt om brott och straff.


Beccaria presenterar en mästerlig filosofi om hur samhället bör upprätta ett rättssystem av rättvisa lagar och straff. Det är tydligt vilken effekt dessa skrifter hade på vår egen grundares åsikter om att upprätta ett straffrättssystem i U. Den här boken är en hörnstensläsning för dem som vill etablera en fast förståelse för vad som gör ett rättvist och rättvist system av lagar. Centu En klassisk låt om brott och straff. Århundraden senare brottas människor fortfarande med att skapa och genomdriva ett system av lagar och straff som rättvist upprätthålls i samhällen. Jul 25, Jerry Wall betygsatte att den gillade den · recension av en annan utgåva. abstrakt diskussion om samhället, vad det bör uppmuntra och dem det bör avskräcka.


Många bra avsnitt som rör furstar och suveräner och, utöver det, sätt att hantera goda medborgare och elakingar. Skulle gå långt i att övertyga en okunnig bonde om sin plats i samhället, konsekvenserna av handlingar på gott och ont. Jan 06, Ingrid Lima betygsatte att det var ok · recension av en annan upplaga.

No comments:

Post a Comment